jonasmunckhammar

Timing!

Kategori: Dagens mat

Som jag sa igår är det timing som är viktigast. Självklart spelar vad du har för mål stor roll i hur du ska planera måltiderna. Men en sak som gäller oavsett mål är måltiderna innan och efter träning. Det är väldigt viktigt att ha tillräckligt med energi för ett träningspass samt att starta återhämtningen efter. Hur ska man gå till väga då? Ett mellanmål 30-60 min innan ett träningspass är bra om det då innehåller kolhydrater och protein. Några exempel är att använda frukter och bär som kolhydrater och för protein kan det vara en shake, kvarg eller keso.
När du nu då haft energi för ett riktigt bra pass och gett allt är du tom på energi och musklerna nerbrutna. Du behöver nu starta återhämtningen, snabbaste sättet är att dricka BCAA. Andra alternativ kan vara en protein shake eller samma som mellanmålet innan. Det är viktigt med riktig mat efter träning men det tar oftast lite tid så att stoppa i sig något av dem nämnda alternativen gör att du kan skjuta upp middagen en timma så du hinner hem och laga en ordentlig måltid.
Är ditt mål att bygga muskler måste du äta rejält hela dagen med start när du vaknar. En ordentlig frukost innehållande alla våra näringsämnen.
Vill du gå ner i vikt är frukosten ett perfekt tillfälle för att bränna fett. När du vaknar är kroppen tom på energi och måste då använda fett eller protein som vi har i kroppen. Så stoppa i dig lite protein och ta en morgon promenad gör att kroppen väljer att bränna fett. Efter din 40 min promenad är det okej att äta en ordentlig frukost. Tänk bara på att läsa näringsinnehållet så du inte stoppar i dig massa socker!
Om ni undrar något hör av er.
Ha det gött

Kommentarer

  • Ewa säger:

    Hej Jonas!
    Det är jättekul att läsa din blogg. Jag får inspiration och ska göra en kraftansträngning för att komma igång med träning igen.
    Nu ska jag ta en promenad på morgonen och det bli av!
    Tror inte du vet vem jag är förrän jag säger att jag öär mamma till Alexandra och Frida (Balltorp)
    HA det gott!

    Svar: Härligt Ewa, bara hojta till om det är några oklarheter. Och självklart vet jag vem du är, Gundas gata forever :P
    JonasMunckhammar

    2013-11-07 | 16:27:22

Kommentera inlägget här: