jonasmunckhammar

Rödcurry kyckling

Kategori: Dagens mat

Idag blev det rödcurry kyckling och fullkornsris. Eftersom fullkornsris tar så lång tid(40 min) så börjar jag med det. Sedan strimlar jag och steker kycklingen i kokkos olja. Sen till curryn den gör jag som en sås/gryta. Först häller jag i kokkosmjölk i en kastrull och tillsätter alla ingridienser:
Rödcurry paste
Chipotel paste
Tomatpure
Paprika pulver/färsk
Ingefära pulver/färsk
Spiskummin
Chili
 
När kycklingen är klar tillsätter jag den till grytan, lägg riset på en tallrik och häll över grytan. Otroligt gott!!
 
Som ni ser är det mycket kokkos, vissa kanske tänker att det är mättat fett vilket stämmer. Men kroppen behöver en balans av dem dåliga och ba fetterna. Det betyder inte att vi ska äta magarin och andra produkter med mättat fett, utan vi ska hålla oss till kokkos olja/mjölk. Varför? Jo för kokkos olja har en väldigt låg smältpunkt 25 grader (om jag inte minns fel) vilket gör att den inte lagras i kroppen utan förblir flytande och tas upp.
 
Så här blev min, toppade med lite feta för det är så himla gott ;)
 

Kommentarer

  • ew@ säger:

    Ser ju grymt gott ut. Ska testa i helgen :)

    2013-11-07 | 19:32:13

Kommentera inlägget här: