jonasmunckhammar

CHILI

Kategori: Dagens mat

Igår lagade jag chili för hela veckan och idag var det dags att smaka. Oj vad gott det var!!! Jag ville använda mig av kyckling alternativt kalkon färs. Dessvärre var båda slut i min matbutik, så för den här gången fick jag aceptera 10% nötfärs. Det finns säkert miljoner olika varianter men så här gjorde jag min.
Det här hade jag i:
500g Färs
1 konserv Svarta bönor
2 msk Tomatpure
1 Färsk tomat
1 Hel chili
Spiskumin
Cayenne
Paprikapulver
Gurkmeja
Ingefära
Peppar
 
Börja med att steka färsen tills den är nästan helt klar. Sedan tillsatte jag bönorna och lite av vätskan från burken. Sen hackade jag tomaten och chilin och la i. Krydda efter eget tycke och tillsätt vatten till din önskade konsistens uppnåts. Jag åt chilin tillsammans med råris (som vanligt).
Du ka även ha i massa olika grönsaker du tycker om, men jag skulle avråda från det vanliga alternativet majs (för våra kroppar kan inte bryta ner majs och får därför ingen näring från det).
 
Då jag la det direkt i lunchlådor blir det ingen bild men tro mig det var otroligt gott!
 
Ha det gött!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: